Berita Berubah Jadi Lagu Kelakar



BERITA selalunya dikaitkan dengan unsur serius kerana ia melibatkan fakta dan sesekali tragedi yang meragut banyak nyawa serta memberi kesan kepada masyarakat dunia.

Penulis pernah terfikir, adakah boleh sesuatu yang berunsur berita diolah menjadi lawak atau lucu dari segi kreativiti teknologi?

Ada pihak yang cuba membuat berita dalam bentuk yang melucukan tetapi biasanya melibatkan berita tidak benar yang direka-reka supaya menjadi lebih lucu.

Penulis akhirnya bertemu dengan sebuah video yang menggunakan berita sebenar sehingga membolehkan seseorang yang menonton olahannya ketawa kerana ia terlampau lucu.

Ia dipersembahkan dalam bentuk lagu yang bertajuk “BBM (Bahan Bakar Mobil) Campuran” yang mengambil berita dari Indonsia tentang pengguna yang harus berhati-hati ketika mengisi BBM atau petrol agar tidak mengisi petrol yang dicampur.

Daripada membaca berita yang sebelumnya serius, ia bertukar menjadi sebuah lagu berunsur Hip Hop yang lucu apabila petikan berita itu diulang-ulang.

Olahan persembahan yang berkonsep ala-ala rap itu begitu kretif dan kita akan terhibur tambahan pula dengan penampilan pembaca berita Eka Gustiwana yang seakan-akan menyanyikan lagu itu yang sebenarnya hanyalah petikan berita.



Pen Global: Layannnnnn.....



                                   ---PERCUMA IKLAN! Di Warung.my---
ADS

0 comments:

Post a Comment